دکتر دهقانی: در زیرساخت های پولی و ارزی کشور دچار مشکل هستیم

کمال دهقانی فیروزآبادی در نشست مجمع نمایندگان استان با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی، استاندار، نمایندگان بانک ها و برخی از تولیدکنندگان گفت: در نشست گذشته مجمع که با حضور معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری برگزار شد، تولیدکنندگان از مسائل ارزی و مقررات بانک مرکزی نارضایتی داشتند.

رئیس مجمع نمایندگان استان افزود: با مشورت نمایندگان تصمیم گرفتیم تا با دعوت از مسئولان بانک مرکزی موضوع را بررسی کنیم.

نماینده تفت و میبد ادامه داد: ما در زیرساخت های پولی و ارزی دچار مشکل هستیم و مبادلات ارزی را با چند کشور همسایه محدود کردیم که آن هم دچار مشکلاتی هستیم.

معاون حقوقی بانک مرکزی در این نشست با بیان اینکه مشکل ارزی، مشکل اصلی صنعت گران و صادرات کنندگان است، گفت: پس از تشدید تحریم ها، عملیات و خدمات بانکی و تبادل ارز دچار خلل و مشکلات شده است.

امیرحسین طیبی فرد افزود: همان گونه ایجاد ثبات در نرخ دلار با همراهی تولید کنندگان انجام شد، در این زمینه هم مشارکت همگانی می طلبد.

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در این نشست گفت: سیاست های ارزی در دو محور مدیریت مصارف ارزی و مدیریت منابع خلاصه می شود.

مهدی کسرایی پور افزود: بر اساس سامانه نیما اولویت یک و دو برای کالاها تعریف شده که کالاهای یک ارز 4200 تومان تعلق می گیرد و کالاهای دارای اولویت دوم ارزشان از محل ارز صادرکنندگان تأمین می شود.

استاندار یزد هم در این نشست با بیان اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان تغییر پی در پی دستورالعمل ها و سیاست های ارزی است، گفت: باید کسانی در تصمیم گیری مشارکت کنند که خود در بطن تصمیم سازی ها حضور دارند.

محمدعلی طالبی افزود: استان یزد دارای صنعت گران متعددی است که برخی حرف اول را در کشور می زنند و بانک مرکزی می تواند با استفاده از دیدگاه های آنها سیاست های خود را تغییر دهد.

وی وجود یک نماینده از بانک مرکزی در استان یزد را امری ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد با طراحی مکانیزمی مشکلات مطرح شده حل شود.

طالبی از دکتر دهقانی رئیس مجمع نمایندگان به خاطر ابتکار در دعوت از مسئولان کشوری و برگزاری دو جلسه خوب و کارساز امروز تشکر کرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: با توجه به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم همه از تولیدکنندگان گرفته تا مسئولان باید در مدیریت خود تجدید نظر کنند و مدیریت جهادی داشته باشند.

محمدرضا تابش افزود: باید مدیریت دولتی متحول شود و افرادی وارد کار شوند و امور را در دست گیرند که قبلاً در اقتصاد و صنعت کار کرده باشند.

سید ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد و اشکذر نیر در این نشست تصریح کرد: تولیدکنندگان فرماندهان جنگ اقتصادی هستند و باید به آنها اعتماد و در سیاست ها به انها کمک کرد.

در ابتدای این نشست برخی از تولیدکنندگان و نمایندگانی از بانک های استان یزد به بیان مشکلات خود پرداختند که دو پیشنهاد عمده بانک ها وجود یک رابط استان یزد در بانک مرکزی و تخصیص اعتبار ارزی مختص فعالین اقتصادی استان یزد بود که مسئولان ارشد بانک مرکزی به برخی پاسخ داده و برخی را در دستور بررسی قرار دادند.

همچنین معاون حقوقی بانک مرکزی در زمینه حضور یک نماینده از بانک مرکزی در یزد و وجود یک رابط استان یزد در بانک مرکزی قول پیگیری داد.